Instakuningattaret Gigi ja Kendall
Mallimaailman superkaksikko, kaverukset Gigi Hadid ja Kendall Jenner ovat kaikkialla: he antavat kasvonsa luksusbrändeille, valtaavat näytöslavat ja hurmaavat Vogue-lehden kannessa. Ennen kaikkea heidät löytää some-kanavien uutissyötteistä.
Balmain show, Backstage, A/W 16, Paris Fashion Week
Tämän hetken kuumimmat mallit Gigi ja Kendall ovat kasvaneet kameroiden seuraamina. Kendall tuli tunnetuksi Kardashianit –sarjasta, jossa seurattiin Kardashian-Jenner-perheen elämää. Gigi puolestaan saatetaan muistaa Beverly Hillsin täydellisten naisten Yolanda Fosterin tyttärenä. Kaverukset debytoivat samaan aikaan New Yorkin muotiviikon näytöslavalla syksyllä 2014 ja ovat sen jälkeen solmineet sopimuksen toisensa jälkeen isojen muotitalojen kanssa.
Kendall Jenner, Bottega Venetan muotinäytös A/W 16 // Gigi Hadid, Miu Miu:n muotinäytös, A/W 16
Naisten upean ulkonäön ja mallitaitojen lisäksi huimiin bookkauksiin ovat vaikuttaneet myös valtavat seuraajamäärät sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa. Menestyksekkään mallinuran rakentamiseen tarvitaan vahvaa persoonallisuutta ja sosiaalinen media antaa sen kommunikoimiseen tehokkaat välineet. Tykkäyksien vastineeksi Gigin ja Kendallin seuraajat pääsevät kurkistamaan maailmaan, jota muuten ei näkisi.
Kurkistaminen muotinäytösten takahuoneisiin ja tyttöjen henkilökohtaiseen elämään kiinnostavat laajasti. Kendall Jenner lukeutuu kymmenen Instagramin seuratuimman julkkiksen joukkoon huimalla 63,7 miljoonalla seuraajalla. Gigi Hadidilla on seuraajia 21,7 miljoonaa. Jennerillä on myös omaa nimeään kantava sovellus, jossa hän esittelee omaa elämäänsä, mallinuraansa ja tietenkin vaatevalintojaan, jotka käyttäjä voi näppärästi ostaa itselleen sovelluksesta omaan vaatekaappiin.
Julkkiksena oleminen onkin nykypäivän yritystoimintaa. Oman henkilökohtaisen brändin pitää keskittyä, jotta siitä tulee vahva ja erottuva. Sosiaalinen media on monipuolinen väline, joka mahdollistaa oman brändin kommunikoimisen erilaisten medioiden avulla. Gigin ja Kendallin brändejä yhdistää hulvattomuus, positiivisuus ja maanläheinen asenne hulppeasta elämäntyylistä huolimatta.
Markkinoinnin uusi alusta
Gigi ja Kendall tarjoavat mainostajille ainutlaatuisen kontaktin kohderyhmäänsä. Tyttöjen kommunikointi seuraajilleen on henkilökohtaista ja suoraa, aidon tuntuista. Seuraajien selatessa kiinnostavia julkaisuja, yritykset tavoittavat mallien faniryhmät ja sitä kautta omien palvelujensa kohderyhmän. Adweek-lehden haastattelussa Maybelline –meikkifirman brändijohtaja Leonardo Chavez myöntää Gigi Hadidin valtaavan seuraajamäärällä olleen suuri vaikutus mallin valintaan Maybelline-brändin mainoskasvoksi. Chavez kuvailee Gigillä olevan erityinen yhteys naisiin ympäri maailmaa ja hänen olevan merkityksellinen Maybellinen kohderyhmälle.
Vahvojen persoonien lisäksi, Gigi ja Kendall omaavat myös mielettömät tyylit, joista monet ovat halukkaita nappaamaan palan itselleen. Voguen haastattelussa Estee Lauderin Jane Hertzmark Hudis kertoo Kendall Jennerin inspiroiman kirkkaanpunaisen huulipunan olleen kaikkien aikojen eniten yrityksen nettisivuilta myyty tuote. Jennerin nimeämä ”Restless” –huulipunaa myytiin erityisesti älypuhelinten kautta.
D’Marie analyysiyritys arvioi Gigin ja Kendallin postaaman Instagram-kuvan nousevan jopa 300 000 dollarin arvoon sen tavoittaman ihmismäärän vuoksi.
Uuden sukupolven mallit muovaavat malli-, muoti,-, kuin muotimarkkinointimaailmaa oman näköisekseen. Mallit eivät ole enää vain vaateripustimia, vaan omia vahvoja brändejään, joiden tahdissa yritykset tanssivat.
Teksti: Nina Alanko
Kuvat: Broadimage/REX/Shutterstock, Achard/WWD/REX/Shutterstock, Maestri/WWD/REX/Shutterstock, Swan Gallet/WWD/REX/Shutterstock