Suunnittelijan luona: Fleye
Skandinaavisen muotoilun kotimaa Tanska on vaikuttanut laajasti trendeihin ympäri maailman. Tanskasta tulee myös pieni, mutta särmikäs Fleye-silmälasimerkki. Brändin pääsuunnittelija ja äiti Annette Saust Estø aistii tulevat silmälasitrendit muoti- ja sisustusmaailman tuulista. Tällä hetkellä hän uskoo 70-luvun voimaan.
Miten aistit tulevat trendit?
– Pidän itseni ajantasalla seuraamalla muoti- ja sisustustrendejä. Niiden linjat kertovat, mihin silmälasitrendit ovat menossa. Tiimimme seuraa tiiviisti myös alan kirjoja, joissa trendiennustajat kertovat seuraavien vuosien tyylisuuntaukset.
Miten suunnitteluprosessi etenee?
– Jos kauden iso trendi on 1970-luku, tutkin eri lähteistä minkälaista silmälasimuotia silloin käytettiin. Tyyli päivitetään tähän päivään ja lisätään vahva annos Fleye DNA:ta.
Mikä on tämän hetken isoin trendi?
– Minun näkökulmastani se on 1970-luku. Ihmiset sisustavat taas tiikki-huonekaluilla sekä marmorilla ja seinissäkin saa jälleen olla väriä. Materiaalit kuten marmori, messinki ja kupari nostavat päätään. Viimeisimmässä kokoelmassamme näkyykin esimerkiksi juuri marmori ja kiiltävää kupari.
Mitä kehysmuodissa tapahtuu seuraavaksi?
– Tulemme näkemään paljon flat front -tyyliä. Tätä on näkynyt jo runsaasti aurinkolaseissa ja seuraavaksi näemme sitä silmälasi-designissa. Fleye on kokeilullinen brändi ja testaamme usein erilaisten materiaalien yhdistelmiä. Tällä hetkellä työstämme värjättyä puutua, nahkaa ja ohutta kiveä kehyksissämme.
Kerro jotain Fleye-brändistä, jota emme jo tiedä?
– Fleye nimi tulee sanoista Fine Looking Eye ja se on samalla synonyymi englanninkielen sanalle ”lentää”, mikä viittaa höyhenen kevyisiin kehyksiimme.
Katso vielä video. Annette kuvailee tiiminsä vahvuuksia näin: